Curse of the Deathwatcher is een dungeon crawler met een twist.

  • In plaats van de kerkers in te gaan en ze te verkennen moet je er uit ontsnappen.
  • In plaats van als team monsters te doden en punten te scoren, moet je net zorgen dat je meer punten hebt dan je tegenstander.
  • In plaats van dat het ‘game over’ is als je sterft, begint in Curse of the Deathwatcher de lol pas echt omdat je dan op je medespelers mag jagen en zo alsnog punten kan verzamelen.

Het spel eindigt wanneer iedereen buiten is of herrezen is als een schim. De speler die dan het meeste Prestige heeft weten te verzamelen wint. Maar… hoe doe je dat?

Je begint met het maken van je eigen karakter of je kiest één van de vooraf gemaakte personages.

Je krijgt een aantal Schatten waar je er eentje uit mag kiezen (wel opletten dat je attributen hoog genoeg zijn om het te kunnen gebruiken) en je mag ergens in de kerker een Elixer en een Angst token neerleggen.

Je verplaatst je op een simpele manier. Je mag sluipen (3 vakjes) of je mag rennen (6 vakjes). Natuurlijk maakt sluipen minder lawaai en als je sluipt, mag je met de veilige kerkerdobbelsteen gooien, als je rent moet je met de onveilige kerkerdobbelsteen gooien. De effecten op de stenen zijn hetzelfde.

  • Ofwel gooi je niets en gebeurt er niets.
  • Ofwel krijg je een schat.
  • Ofwel moet je een kerker kaart trekken of je gooit de vloek en dan krijg je een Angst fiche en de vloek verplaatst zich op het bord.

Natuurlijk is de kans op een positieve uitkomst groter met de veilige kerkerdobbelsteen want daar staan meer schatten op, minder kerker kaarten en minder vloeken. Helaas kom je met sluipen niet snel vooruit en het afwegen van de risico’s is nodig om te kunnen winnen.

Als je een schat krijgt kijk je of je hem nog kan dragen. Als dat gaat, mag je hem meenemen. Als dat niet gaat moet je hem terug leggen en mag je geen nieuwe nemen.

Kerker Kaarten zijn minder leuk, het zijn altijd monsters of vallen. Monsters moet je bevechten met magie of met fysieke krachten,  vallen moeten overwonnen worden met je vaardigheden.

En wat er gebeurt als je de vloek rolt dat hebben we al verteld.

Vanaf beurt nummer 4 komt de vloek in het spel. Deze begint aan de ingang en begeeft zich naar de dichtstbijzijnde held. Met een beetje teamwork kun je hem een stoelendans laten doen waar hij in rondjes loopt tot iedereen er voorbij is, maar wat is daar nu leuk aan in competitief spel… De vloek verdwijnt als hij iemand gevangen heeft, maar die persoon wordt dan een schim en neemt de rol van de vloek over en mag op zijn medespelers jagen.

Een speler die sterft in een val, of door een monster, verandert ook in een schim en mag ook jagen achter zij die wat meer geluk gehad hebben. Als je sterft verlies je al je Prestige punten die je op dat moment verzameld hebt maar krijg je Prestige door het doden van medespelers.

Als je echt in het nauw gedreven wordt door de vloek, of door medespelers, kan je proberen te ontsnappen via het riool. Je figuur verdwijnt dan tijdelijk van de kaart, maar je moet wel elke beurt in plaats van te lopen en met dobbelstenen gooien een rioolkaart trekken. Deze zijn ook niet zonder risico en zelfs in de riool kan je sterven of gewond raken. Je kan bijvoorbeeld vast komen te zitten in puin en jezelf verwonden, je kan ergens in trappen dat je vergiftigd of je kan uit een willekeurige riool ingang komen waar toevallig een schim staat. Maar als je echt radeloos wordt…

Dan kan je nog altijd proberen in het midden van de kerker, de toren van THE DEATHWATCHER te betreden. Daar aangekomen vecht je met de gemene schurk van het spel, deze levert maar liefst 10 Prestige punten op, wat best wel wat punten zijn! Maar hoe hem te verslaan…. dat mag je zelf uitzoeken.

Je ziet dat een beetje geluk in dit spel mooi meegenomen is. Gooi de juiste dingen, trek de beste schatten of monsters of neem een kortere weg door het riool maar ook tactiek en strategie zijn van belang. Speel ik op veilig of neem ik een risico? Waar ga ik nu best heen om de vloek te vermijden? Laat ik mij in de val lokken door schimmen? Het is allemaal erg spannend!

Zo kan je op je 2de beurt al dood zijn maar met dezelfde tactiek en strategie kan je het ook tot het einde uitzingen en toch nog de overwinnaar zijn. Gelukkig betekent dood zijn niet het einde van het spel maar begint zo juist een nieuw hoofdstuk. Jij als schim. En zelfs dan kan je dus nog winnen!

Veel succes in de kerkers van het spel.

CURSE OF THE DEATHWATCHER

Dit spel komt in het Engels op kickstarter, als er genoeg backers zijn uit Vlaanderen en Nederland komt er heel waarschijnlijk ook een Nederlandstalige versie.

Het is ook belangrijk om te weten dat dit een prototype van het spel is, er kunnen en zullen waarschijnlijk nog wel wat details aangepast worden.

  • Aantal spelers: 2 tot 6

  • Competitief

  • Speeltijd: 30-120 min

  • Leeftijd: 12+

  • Categorieën: Avontuur, Dobbelstenen, Horror, Fantasie, Ontdekking

  • Mechanisme: Dungeon Crawler, Competitief, Survival